maandag 1 februari 2010

Wervend filmpje


Vorige weeek les gegeven over werving en selectie. Tijdens de les een filmpjes getoond van KPMG . Het is een filmpje waarmee KPMG blijkbaar een prijs heeft gewonnen. Ik vind het zelf ook erg leuk gemaakt: Wervend, licht humoristisch, esthetisch verantwoord.


donderdag 28 januari 2010

Duits en Frans model


Onlangs las ik een fijn artikeltje in Vacature Magazine. Een Duitse mevrouw die in Antwerpen werkt, vertelt over haar ervaringen in België. Een opvallende uitspraak is de volgende: 'In Duitsland is de klant nog koning. Hier in België verloopt de dienstverlening op Franse wijze.' Ze verwees naar haar ervaringen om een internetaansluiting te bekomen: de firma kon haar pas verderhelpen na x dagen, tussen 9 en 12 u.


Dit lijkt me een mooi voorbeeld van een organisatie die zijn dienstverlening afstemt op de eigen procedures in plaats van op de klant. Het type organisatie dat klanten erg vervelend vindt omdat ze zich niet laten gieten in de geldende procedures.


Als het bij Adforum ooit zo ver komt, is het tijd om ermee op te houden.


http://magazine.vacature.com/ (pag. 6, voor wie het artikeltje ook eens wil lezen).

dinsdag 26 januari 2010


Deze en vorige week aan het werken aan offertes voor een bank, een rusthuis, een gemeente, de federale overheid, een selectiekantoor, een evenementenbureau ... . Heel boeiend om zoveel afwisseling te hebben. Het vraagt van een mens wel steeds opnieuw aanpassing aan uw publiek.


Ook tijdens de bedrijfsbezoeken, moeten we steeds weer proberen ons aan te passen: hands-on vs wetenschappelijk, ernstig vs serieus, empathisch vs expert, ... Ze zeggen dat een echte verkoper een Kameleon is. Zelf ben ik geen echte verkoper, maar het Kameleon-element herken ik wel.


Hmmm, kameleons... Worden die ook gekust door princessen?

donderdag 21 januari 2010

Over Duitsers en Japanners


Hmmm. Mijn oorspronkelijk enthousiasme over mijn Beemer is wat getemperd. Mijn vering begint te piepen en ik zit met een electrische storing (waardoor mijn ESP niet meer werkt).


Moet eerlijk zijn en toegeven dat ik ondertussen 30.000 km heb gereden zonder probleem. Maar toch... ik vraag me af of Japanners toch niet wat steviger in mekaar zitten.


Met vroegere Mazda's zo'n toeren toch niet voorgehad... Nu ja, echt mooi is zo'n Mazda ook niet te noemen (zeker niet in dit kleur (exact dezelfde als ik had)). Toch voel ik een beetje heimwee.


donderdag 7 januari 2010

home coming

Ten gevolge van onze verhuis 2 weken zonder internet doorgebracht. Het is heel raar, maar sinds internet is aangesloten in ons nieuwe huis, voel ik pas dat we écht verhuisd zijn... Beetje zielig toch :-).

woensdag 23 december 2009

miserie op de Thalys


Hierboven een beeld van de Thalys, Comfort 1.

Gisteren en vandaag strategisch overleg gehad in Parijs. Met de Thalys ben je er in geen tijd, zo dachten we. Gisterenochtend vroeg uit de veren, de trein uit Brugge naar Brussel Zuid om dan te staan schilderen op het perron omdat de trein 45 minuten vertraging had...

De trein om terug te keren werd afgeschaft. Maar gelukkig vertrok er op hetzelfde moment nog een andere Thalystrein vanuit Parijs naar BXL. Dus alle passagiers van de afgeschafte en de niet-afgeschafte trein mochten mee. Als sardienen in een blik (lang niet genoeg zitplaatsen) stonden we nog 70 minuten stil in het station ('nous attendons le conducteur').
Nu, eindelijk onderweg lijkt de trein wel extra snel en hobbelig te rijden. Misschien is 'le conducteur' wel wat pissed op zijn collega's en wil hij hen allemaal zeeziek maken. Of misschien voelt het gewoon wat hobbeliger dan anders omdat we op de grond zitten...

Parijs, zo dicht bij, zo lang onderweg...

dinsdag 1 december 2009

Proefkonijnen gezocht...


We zijn een nieuwe vragenlijst aan het valideren. Om voldoende statistische kwaliteitschecks te kunnen doen, hebben we een aantal ingevulde vragenlijsten nodig. Daarom zijn we op zoek naar een aantal vrijwilligers die de vragenlijst willen invullen.
Voor wie het motief mij een plezier te doen, niet volstaat, kan ik ook laten weten dat iedereen die de vragenlijst invult, kans maakt op een Fnac-bon van 50 euro!
Als je me een mailtje stuurt (michael@adforum.be) , stuur ik je een link naar de vragenlijst met de uitleg hoe je de vragenlijst in kan vullen, terug.
Heel er bedankt alvast!