maandag 23 mei 2011

Vrouwen en carrière, een moeilijk te begrijpen samenspel


Zat gisteren tussen twee afspraken door even te werken op café. Aan het tafeltje naast me zaten twee vriendinnen, ik schat ze begin de dertig, te praten over een derde -afwezige- vriendin. Met veel plezier luisterde ik stiekem even mee. Nummer drie had blijkbaar een kindje én wilde graag carrière maken. Daarom had ze het erg druk en soms echt lastig, zo vernam ik. Conclusie was, volgens de twee vriendinnen, dat het haar eigen schuld was. Je kan in het leven niet alles hebben.

Van solidariteit en medeleven heb ik niet veel gemerkt. Dat de partner een extra inspanning zou doen om mee te draaien in het huishouden kwam nooit ter sprake. Beetje triestig vind ik dat. Er moeten inderdaad keuzes worden gemaakt, maar die maak je als koppel, vind ik. Net zoals het geslacht op de arbeidsmarkt geen rol zou mogen spelen, is dat ook zo voor de zorg voor de kids, vind ik.

Daarom ben ik ook niet zo'n fan van borstvoeding. Maar da's een andere discussie. ;-)

donderdag 19 mei 2011

Orgie als incentive


Artikel in De Morgen: Seksorgie als bonus voor goede verkopers. Vorige week les gegeven over verloningssystemen. Deze vorm van variabele verloning kwam niet aan bod (misschien tot spijt van de studenten die dit wellicht boeiender vinden dan het verschil tussen een Merit en een Award :-)).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het effect van dit verloningssysteem op de cijfers. En wat is de incentive voor vrouwen? Dezelfde? En werkt dat even motiverend?




Waarom nooit BMW's als Taxi?


Heeft er eigenlijk iemand een idee waarom er nooit BMW's als taxi worden gebruikt? De Mercedes E-klasse is superpopulair als taxi en de BMW 5 lijkt me daar in geen enkel opzicht te moeten voor onder doen: Comfort, restwaarde, degelijkheid,... Ik vind de 5-reeks daarenboven veel mooier dan de E-klasse. Het zou het straatbeeld ten goede komen, mochten er meer van rondrijden.

Ik had ooit het genoegen mee te kunnen met een Lexus als taxi en zelfs een AMG-versie van de C-klasse. Verder heb ik de indruk dat de Toyota's en zelfs Franse wagens meer en meer als taxi worden gebruikt. Maar BMW's? Die zie ik nooit als taxi in het straatbeeld. Hoe komt dat toch? Ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.

De grote uitzondering is natuurlijk de M5 Ringtaxi op de Nurburgring...

dinsdag 17 mei 2011

Michael bellen = ongemakkelijk gesprek.


Macs en Blackberries zijn precies geen te beste combinatie. Nodige Blackberry-software gedownload. Bij eerste aansluiting tussen Blackberry en Mac loopt alles vast. Ben alle contacten vanaf de 'B' kwijt. Heel vervelend.

Er staan me een aantal vervelende gesprekken te wachten:
- Hallo, met Michael
- Jaja, alles goed
- Met u ook?
- Natuurlijk, vrouw en kind ok
- Maar, sorry dat ik het vraag, maar wie ben je eigenlijk.
- Ach, oei, sorry dat ik je niet herkende, ik ben mijn nummers kwijt.
- Jaja, voor de rest nog steeds blij met Mac.
- Jaja, ook met Blackberry. t Is de combinatie die het probleem is.


Voila, bij deze weest u gewaarschuwd.

Ostalgie - Leve de Berlijnse voedselprijzen


Dit weekend naar Berlijn geweest. Leuke stad, vooral omdat eten, drinken en overnachten zo betaalbaar is. Vooral de prijzen van een kleine hap waren ongelooflijk: één euro voor een pizza, 2 euro voor een Kebab, 'business lunch ab 3, 90 euro', ...

Dan vraag je je af natuurlijk: betalen we in België teveel of in Duitsland te weinig?

Mensen aanwerven zonder online-profiel?


Gisteren discussie met collega's Thomas en Eva gehad over de vraag 'Zou je iemand aanwerven die geen online-profiel heeft?'. Zelf vind ik het toch een handicap als iemand helemaal niet terug te vinden is in de google-resultaten. Meer zelfs, als je iemand googlet, vind ik het minder negatief om op een aantal 'feest-foto's' te botsen dan om helemaal niets terug te vinden. Dat laatste lijkt te suggereren dat iemand niet echt 'mee' is.

Thomas heeft zich dan maar voorgenomen een facebook-profiel aan te maken ;-).


maandag 16 mei 2011

blog part II


Toevallig werd ik vorige week drie keer aangesproken over deze blog. Daardoor kreeg ik er weer zin in om een paar berichtjes te posten. We zien wel waar het ons heen brengt...