zondag 29 mei 2011

Het mysterie van 'den Esso' langs de E40 in Drongen


Die ochtend dat het nieuws bekend werd dat Bin Laden was doodgeschoten, ging ik een koffie kopen in het Esso-tankstation langs de E40 in Drongen. Net toen ik aan de kassa kwam, was er nieuws op de radio. Zoals wel vaker gebeurt met vriendelijke winkelbedienden, begon de vrouw van 'den Esso' een praatje. Meestal zijn deze praatjes nogal licht verteerbaar - je weet hoe dat gaat. Deze keer echter kwam de opmerking: 'Bin Laden is "brought to justice". Ik vraag me af of dit zomaar kan, zomaar zonder proces. Ik begrijp het wel, maar ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. '.

Nu moet je weten dat het nog maar 7 u 's morgens was en dat nog geen enkele opiniemaker zich en publique vragen had gesteld bij deze aanpak. Ik vond een dergelijke ethische beschouwing door de kassamevrouw van 'den Esso' wat onverwacht, maar stelde me er verder geen vragen bij.

Een paar weken later ging ik opnieuw langs bij 'den Esso'. Net toen ik was aan het betalen bij de hoger vernoemde mevrouw, kwamen een aantal werkmannen binnen die de rekkenvuller luid begroetten met de lachende opmerking dat hij er precies niet zo goed uit zag. Hij antwoordde met de opmerking: 'Ja, ik ben wat misantroop, volledig in de traditie van Schopenhauer en Nietzsche'. Persoonlijk verwacht ik ook deze opmerking niet direct bij een rekkenvuller.

Hierdoor ben ik me gaan afvragen wat er in 'den Esso' aan de hand is? Zijn de werknemers eigenlijk universitair geschoolde spionnen die 'under cover' zijn? Heeft 'den Esso' een bijzonder opleidingsbeleid waarbij ethiek en filosofie worden gedoceerd in plaats van klantvriendelijkheid?

Boeiend mysterie alleszins. Het zou me niet verbazen, mochten we de sleutel tot de vindplaats van de 'rechtvaardige rechters' in den Esso in Drongen vinden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb het eigenlijk een beetje moeilijk met de opmerking : ik verwacht deze opmerking niet van een rekkenvuller....
Het is algemeen geweten wat klanten denken over het opleindingsniveau van personeel in een tankstation : 0 IQ.
Maar de opermerkingen van onze "rekkenvuller" en "kassadame" bewijzen toch een iets hoger IQ!
Ja, onze medewerkers kunnen tot 10 tellen en "nadenken"! En raar maar waar, heel wat medewerkers zijn hoogopgeleid!
Ik wens onze klanten nog heel wat fijne gesprekken toe in onze shops :-).
Vriendelijke groeten.

Michael Tack zei

Beste,

Het was geenszins mijn bedoeling denigrerend te doen tegenover wie dan ook. Mocht dat zo over zijn gekomen, mijn excuses hiervoor.

Ik wou enkel uitdrukken dat ik verbaasd was over de gesprekken die niet de typische small-talk zijn die men van winkelbediendes verwacht (zonder te zeggen dat ze het niet kunnen, vond ik het verrassend).

Het is veeleer als een compliment bedoeld. Ik kom dan ook bijna dagelijks bij jullie langs omdat ik het er zo'n fijne shop vind.

Groetjes,
Michael

Anoniem zei

Ja wat had je dan verwacht van werknemers die viertalig zijn ... dat ze enkel je zakje chips in de rekken leggen of dat ze enkel jou koopwaar inscannen en afrekenen ... als de mevrouw en of de rekkenvuller op weg naar "je dag" je bedienen behandel hen dan naar hun waarde ... ze openden blijkbaar ergens je ogen, waarvoor je hen eigenlijk dankbaar zou moeten zijn