maandag 5 maart 2012

HR en het buikgevoel





'Ik let op de houding. Hoe mensen binnenkomen, dat is voor mij heel belangrijk. En ook op het handschrift, daar kan ik veel uit leren. Kledij is ook een zeer belangrijk element voor mij. Ik moet zeggen dat jij er niet echt uitziet als iemand met een met een serieuze job, noch in je kledij noch in je houding'. 

Dit kreeg ik gisteren te horen. Blijkbaar werd ik tijdens een informeel gesprek helemaal 'gescreend' door mijn gesprekspartner die ook professioneel een job heeft in een groot bedrijf. Ik hou mijn hart vast als ik dergelijke dingen hoor. Veel te veel maken dergelijke onwetenschappelijke intuïties deel uit van het Human Resources Management in bedrijven. Nooit zou een bedrijf het financieel beleid baseren op de lay out van de tabellen met financiële kerncijfers, maar als het om personeel gaat, dan kijken we wel naar het handschrift. Daardoor krijgt het Human Resources beleid in bedrijven een slechte naam en wordt de personeelsdirecteur niet serieus genomen door de rest van het management. Heel vaak volledig terecht.

Ik vind het erg jammer dat men in alle ernst nadenkt over financies, logistiek, facility, productontwikkeling, etc. maar vaak neemt met het personeelsbeleid te weinig serieus. Nochtans zijn de HRM beslissingen cruciaal voor het dagelijkse leven van vele mensen en voor de resultaten van het bedrijf. 'High impact decisions' gemaakt met de natte vinger.

Objectieve testing en screening schrikken HR mensen af. Ze lijken schrik te hebben van cijfers en technologie en houden het daarom maar bij hun buikgevoel. Zo ontstaan artikels als 'Why we hate HR'.

Dat ik er gisteren niet uitzag als iemand met een ernstige job had er alles mee te maken dat ik mijn laptop in een gewone rugzak had gestoken en een jeans had aangetrokken omdat ik rond 22 u dwars door Kuregem moest wandelen naar het station. Een onopvallende outfit lijkt me in dat geval verstandiger dan een kostuum en een laptoptas. Mijn excuses aan mijn gesprekspartner omdat ik zijn anders onfeilbare buikgevoel in de war heb gebracht.

Geen opmerkingen: