donderdag 8 maart 2012

Winterblues achter ons?





Wie zingt mee? 


'Als ik de baas zou zijn van het journaal,
Dan werd meteen het nieuws een heel stuk positiever.
De hele wereld werd meteen een beetje liever
Want ik negeerde alle narigheid totaal.'
(Kinder voor kinderen)

Aan dit deuntje moest ik denken bij het doorbladeren van de kranten. Natuurlijk was er heel wat slecht nieuws, dat is altijd zo. Maar toch waren er ook leuke nieuwtjes te rapen:

De ticketprijzen voor het festival van Dranouter gaan naar beneden. Het is crisis, zo zeggen de organisatoren, dus iedereen moet op zijn budget letten. Wij doen een inspanning en verlagen onze prijzen. Mooi toch? Heel leuk vind ik dit initiatief. 

Ook een positief nieuwtje vond het ik feit dat Dita Von Teese voor de presentatie van haar lingerie heel wat modellen heeft geweigerd omdat ze te mager zijn. Het zijn kleine gebaren die misschien een verandering teweeg kunnen brengen in de manier waarop een onrealistisch schoonheidsideaal naar voor wordt geschoven.

En dan is er ook de #Kony2012 of #StopKony campagne. Dit is een sociaal experiment waarbij men een golf van publieke verontwaardiging tracht te ontketenen zodat er actie wordt ondernomen rond het vergeten probleem van de kindsoldaten. Op zich is dit natuurlijk geen leuk nieuws. Maar het hoopgevende is dat Twitter en Facebook worden aangewend om te trachten een eind te stellen aan een latent, sluimerend probleem. Gemakkelijk zal het niet zijn in de soms erg oppervlakkige wereld van facebook of in het cynisch universum van Twitter. En ookal wordt er nu al vaak cynisch gereageerd op het initiatief, ik vind het toch hoopgeven.

Geen opmerkingen: