woensdag 23 november 2011

Trendwatching: Naar een betere work-life balance voor zelfstandigen?

Ik dacht een trend te hebben ontdekt. De voorbije weken hoorde ik van verschillende collega-zelfstandigen dat ze 'minder werken'. Argumenten zijn 'we hebben gekozen voor kinderen, dus moeten we ons hier naar organiseren'; 'Je leeft maar ene keer, dus we moeten er van profiteren'; 'Als je morgen dood valt, wat heb je dan gehad aan je leven?!'.

Aha, een nieuwe generatie zelfstandigen is opgestaan, zo dacht ik. Zo heb ik ook eens een leuk weetje om te bloggen. Maar wanneer ik wat doorvraag bij diegenen die zo trots zijn te kiezen voor een betere work-life balance, dan blijkt dat allemaal wel mee te vallen.

Diegene die eerst stellig beweerde te stoppen met werken om 17u, blijkt het werk te herbeginnen als de kinderen in bed zitten. Degene die verkondigde bewust niet te werken op vrijdag, werkt op de andere dagen wel van 8 tot 22u en ook op zaterdag. Degene die zei dat het belangrijk is ruim de tijd te nemen voor je partner, werkt 6 weken door (week en weekend) en gaat dan eens op weekend.

Er is nog werk aan de winkel.

Geen opmerkingen: