dinsdag 20 december 2011

Begrip voor de staking, niet voor het ACV

Ik heb de indruk dat ik de enige ben in mijn kennissenkring die een minimum aan begrip kan opbrengen voor de stakers van morgen. Heel vaak stellen we vast in bedrijven dat een relatief kleine verandering voor heel wat commotie kan zorgen. Denkt u maar eens aan de consternatie bij uw collega's als er een nieuwe versie van Windows of het officepakket wordt geïnstalleerd. Of als de takenpakketten een beetje worden herschikt. Of als er een collega opeens leidinggevende van het team wordt. Of als er in de refter vanaf nu alleen maar broodjes en koude schotels worden geserveerd en niet langer warme gerechten... Mensen houden over het algemeen nu eenmaal niet van verandering (u kent misschien de boutade: De enige mens die op verandering zit te wachten is een baby met een natte luier). 

Als je het zo bekijkt, vind ik het helemaal niet zo onbegrijpelijk dat men grijpt naar actiemiddelen om hun verzet tegen de ingrijpende plannen (wat de pensioenshervorming toch is) te laten horen. Daarmee keur ik de staking niet goed of niet af, ik begrijp het gewoon.

Wat ik niet begrijp, zijn de aanvallen van het ACV tegen de zelfstandigen. Tijdens een Radio interview zei Marc Leemans dat ze het geld moesten gaan zoeken waar het zat, bij de zelfstandigen. Ik viel even van mijn stoel, maar dacht dat hij zich in het heetst van de strijd even had versproken. Maar het blijkt veel meer te zijn dan een 'slip of the tongue'. Het maakt deel uit van de strategie van het ACV om de zelfstandigen aan te vallen. Neemt u maat een kijkje op de site 'de gevolgen'. Daar ziet u de gevolgen voor allerlei groepen mensen. Zo ook voor zelfstandigen. De toon waarop er over zelfstandigen wordt gesproken vind ik ongepast. Ze worden afgeschilderd als belastingsontduikers die leven op de kap van de werknemers.

Wel, u schiet op de verkeerde. Als we uit deze crisis willen geraken, moeten we er allemaal voor gaan, zelfstandigen én loontrekkenden. Deze communicatie van het ACV is dan ook volledig ongepast vind ik.

Ter info, beste ACV, gisteren ging ik naar de boekhouder. Daar legde hij uit dat ik van de 100 euro brutoloon die ik me uitkeer, ik net iets meer dan 40 euro over houd.

Zo, en nu aan de slag (ik toch).

Geen opmerkingen: