donderdag 1 december 2011

Sexpartners, handtassen en sociale wenselijkheid

Ik herinner me nog goed dat ik heel vaak het volgende onderzoek heb moeten bespreken als monitor aan de unief:

Via een vragenlijstonderzoek werden respondenten gevraagd aan te geven hoeveel sexpartners zij tot op dat moment hebben gehad. Uit het onderzoek bleek een gigantisch verschil te bestaan tussen de vrouwen en de mannen in de zin dat mannen aangeven veel meer partners te hebben gehad dan vrouwen. Dat betekende dat ofwel een van de twee partijen loof ofwel dat er een aantal vrouwen bandwerk verrichtten.

Daarom heeft men de vraag opnieuw gesteld, maar deze keer werden de mensen gevraagd mondeling te antwoorden en werden ze aan de leugendetector gehangen. Resultaat: Het aantal sexpartners van de vrouwen ging spectaculair omhoog.

Dit is een klassiek voorbeeld van de sociale wenselijkheid: Ookal wordt er anoniem bevraagd, toch durven de respondenten de waarheid niet te zeggen omwille van schrik voor stigma's etc.

Wat blijkt nu? Naar mijn aanleiding van mijn blogje van gisteren postten een aantal mensen hoeveel paar schoenen ze hebben (en mij daarmee in de problemen brachten, maar soit). Maar uit 'live' en telefonische contacten met een aantal van die mensen, blijkt dat men in het echt nog meer schoenen heeft (maar nu naar beneden heeft afgerond). Tssss.

Weest u niet ongerust, dames. Bij deze wil ik u graag oproepen om te posten hoeveel handtassen u heeft. En wees gerust eerlijk! Want ik wil Silvie graag stimuleren om nog een handtas te kopen. Want die van nu is zeer praktisch ('groot en stevig, ideaal voor mijn fototoestel'), maar echt niet mooi. Geef toe, wat heeft het voor zin om veel aandacht aan je kledij te schenken en dan op stap te gaan met een gore tex (!) handtas?!




@ Moeder: Wees niet ongerust, hé. Voor de rest gaat het nog goed tussen Silvie en ik.




2 opmerkingen:

Klaartje zei

Beste Sylvie, een mooie handtas is inderdaad het sluitstuk op een outfit met bijpassende schoenen! En je vindt er in zoveel kleuren en modellen als er nodig zijn bij je schoenen... Zeker eens uitproberen! ;-) Naar ik verneem ben je altijd hip en trendy: deze nieuwe 'verslaving' zal hier zeker bij passen!

Anoniem zei

Merci hé. En december is al zo'n zware maand. :-)