woensdag 6 juli 2011

Loon: Het laatste taboe

Het rubriekje in de Vacature waarin iemand vertelt over zijn of haar salaris is erg populair. Ook ik, geef ik toe, lees met veel interesse die artikeltjes. Natuurlijk weet ik dat die info niet 100% te vertrouwen is. Zowel een beetje sociale wenselijkheid (loon overdrijven of minimaliseren) als een gebrek aan kennis (mensen weten niet steeds hoeveel ze precies verdienen en wat in hun salarispakket zit) zorgen ervoor dat het resultaat niet helemaal objectief is.

Ondanks deze nuance, blijft het leuk om te lezen over andermans salaris. Want, geef toe, het blijft een beetje een taboe om over het salaris te praten. Ik ben dikwijls een beetje verrast door het resultaat. Zo vind ik dat sommige functies erg goed betalen. Vaak worden jobs in de sociale en de publieke sector een stuk beter betaald dan je zou verwachten als je voortgaat op de clichés die hierover bestaan. Heel wat jobs in de private sector verdienen dan een stuk minder dan ik zou verwachten. Vooral, zo vind ik persoonlijk, jobs in de media zijn niet zo goed betaald.

Misschien is de media wat vroeger de sociale en de openbare sector waren: Het betaalt niet zo goed, maar het is een beetje een roeping. Je doet het niet voor het geld, maar wel omdat je bewust kiest voor de sector.

Natuurlijk mogen we niet voorbijgaan aan de voordelen die een job in de media met zich meebrengen. Vooral de springplank naar een politieke loopbaan lijkt een niet te onderschatten 'extra legaal voordeel'. Vraag bijvoorbeeld maar aan Dirk Sterckx, Ivo Belet en Siegfried Bracke.

Of dat salarisgewijs een goede zet is, is nog maar de vraag. Politici worden eigenlijk ook niet zo goed betaald, hoor je dikwijls. Grote politici hebben de capaciteiten om in de privésector een superloopbaan te maken en enorm veel te verdienen. Ik kan hierin wel volgen. Maar ik vraag me af of alle politici het potentieel hebben om het loon dat ze nu verdienen ook in een andere sector te verdienen. Ik denk het eigenlijk niet.

Maar wellicht is dat een beeld dat voor alle sectoren opgaat: Sommige mensen worden overbetaald in vergelijking met hun inzet en resultaten, anderen worden dan weer te weinig betaald.

Eindelijk eens iets dat we kunnen leren van politici. Dat was het laatste jaar niet erg vaak het geval.

Geen opmerkingen: