zondag 17 juli 2011

Weekendje Zuid Frankrijk met de moto - Slecht idee op terugweg

DM= De Mammie
DP = De Pappie
K1 = Kind 1

*droevige blikken*

DP: Waar ga je nu eigenlijk naartoe?
K1: Aurillac
DP: Nog nooit van gehoord. Waar ligt dat, begot?
K1: Tussen Limoges en Toulouse
DP: Toulouse, dat ken ik.
DM: Wanneer kom je terug?
K1: Zondagavond.
DM: Dat het maar snel zondagavond is.
*Stilte*
DM: Je vertrekt nu wel midden in de spits
K1: Och, tegen dat ik in Parijs ben, is de spits gedaan.
DM: Oei, oei, ga je naar Parijs ook. Jongen toch.

Bovenstaande conversatie komt niet uit 'De Loteling' of een ander Vlaams boerendrama. Wel is het een weergave van het gesprek met mijn ouders net voor het vertrek met de moto. Ik vermoed dat dergelijke gesprekken herkenbaar zijn voor andere motards...

Wel vraag je je mischien af wat die laatste zinnetjes te betekenen hebben: 'Als je richting Toulouse gaat, moet je toch Parijs passeren? Weet DM dan niet dat Toulouse in het Zuiden ligt?'. Wel, ik had dezelfde bedenking. Al weet ik zeker dat DM weet dat Toulouse in het Zuiden ligt.

Na wat gepieker op weg naar Parijs, schoot het me te binnen: De angst voor de Peripherique. Mijn ouders behoren tot die groep van mensen die een heilige schrik hebben van de Peripherique. Daar zijn ze niet alleen in. Blijkbaar zijn er heel wat mensen in België en Nederland die meer dan 100 km omrijden om Parijs te ontwijken op weg naar hun vakantiebestemming in het Zuiden.

Speciaal om DM ter wille te zijn, ben ik op de terugweg dan maar dwars door Parijs gereden. Ik kan u verzekeren: Dat was een slecht idee. De Champs Elysees blokkeren in twee richtingen om te draaien tussen de Place de la Concorde en de Arc de Triomphe (mijn moto heeft een nogal grote draaicirkel), met de moto in het voetgangersgedeelte van 'les Champs de marche', rondjes draaien rond de Obelisk op la Concorde tot je de juiste afrit vindt, toeristen bijna van hun sokken rijden die door het rood lopen om van de Eifeltoren naar de Seine te gaan, de weg niet vinden en dan maar 'altijd rechtdoor rijden, ik zal wel ergens uitkomen', ...

Leve de peripherique.

2 opmerkingen:

anne degadt zei

Vaneigens reden wij ook op de peripherique rond Parijs.DP en DM vooraan en Kind1,kind2 en kind3 achteraan.Kind 1 mocht de kaart lezen..misschien deed DM dan een heilige schrik op?
ps DM is blij dat de moto terug in de weg staat in de garage..

Silvie zei

@ DM: lol!