maandag 3 oktober 2011

Digital detox

Sinds gisterenmiddag ben ik laptoploos. Onze aller vrienden, 'de mannen van IT', hebben onze computers geconfisqueerd om er 'Google Apps' op te installeren. Wat het precies is, begrijp ik nog niet zo goed, maar ik zal met een gerust geweten mijn PC kunnen verliezen of onder de trein laten vallen. Ook dieven zullen zich iets minder schuldig mogen voelen als ze mijn laptop zouden pikken: Alles wordt vanaf morgen bewaard 'in the clouds' en bijgevolg automatisch 'gebackupped'.

Het gevolg is dat ik me, samen met mijn collega's, een beetje naakt voelde op kantoor. Ontheemd zelfs. Met hetzelfde unheimliche gevoel keerde ik huiswaarts. Hier klopt iets niet, zo voelde het.

Duidelijke ontwenningsverschijnselen waren het. Een ontwenning waarop we bovendien ook niet mentaal waren voorbereid aangezien we dachten de PCs vanavond mee naar huis te kunnen nemen. Digital Detox heet dat in het vakjargon. Sommige mensen betalen veel geld om tijdens hun verblijf in een exclusief resort even zonder digitale connecties te kunnen genieten.

Genot is niet direct een gevoel dat ik momenteel ervaar. Eerder onrust en vage buikkrampen die voelen zoals heimwee.

En dan zijn het eigenlijk alleen mijn mails en mijn documenten waar ik nu even niet aan kan. Want via de vaste computer thuis kan ik nog op het net. Eens dat pakket met Google Apps is geïnstalleerd, zal ik van gelijk welke computer aan mijn mails en documenten kunnen.

Hoef ik nooit meer te detoxen. Oef.



Geen opmerkingen: