maandag 17 oktober 2011

Ouderschap in shifts

Een L.A.T. relatie, het klinkt 'very 80's'. Het is een tijdje in zwang geweest, de Living Apart Togheter relatie. Ik heb een beetje de indruk dat deze formule nu minder populair is. Mensen gaan net sneller samenwonen, vermoed ik. En gaan dan wel weer apart wonen mocht het niet meer lukken. Het is ook erg duur, zo'n L.A.T. relatie.

Maar het is niet omdat de L.A.T. relatie pur sang minder voorkomt, dat er geen varianten mogelijk zijn. In ons huis bijvoorbeeld. We leven wel in hetzelfde huis, maar we leven meer in shifts. Ploegenwerk. Alles is zo georganiseerd dat steeds één iemand van ons thuis is. Deze week ben ik bijvoorbeeld geen enkele avond samen thuis met Silvie, vorige week waren we één avond samen thuis, de week daar nog eens voor, ook één avond, enz. Ook de weekends zijn vaak opgedeeld in shifts: de ene voert naar de scouts, de andere naar de Carrefour; de ene naar de fitness, de andere naar de kapper; de ene naar de bijles, de andere om kinderkleren;...

Ik veronderstel dat veel mensen dit herkennen. Ik heb ook het gevoel dat het er met de jaren niet op verbetert. Organisatie, planning, timing, ... worden meer en meer een sleutelwoord.

C vroeg onlangs of we niet zouden willen scheiden. Dan kon hij de ene keer bij mama wonen en de andere keer bij papa. Bij veel van zijn vriendjes is dat zo geregeld en hij wil dat ook zo. Dat lijkt hem heel leuk.

Mij lijkt dat minder leuk. Maar met ons LAT relatie in één huis komen we aardig in de buurt van het co ouderschap van ouders in één huis.

Ouderschap in shifts.

Zouden daar premies voor bestaan zoals bij ploegenwerk?


Geen opmerkingen: