dinsdag 18 oktober 2011

Twitter, Vincent Van Quickenborne en Big Brother

Gisteren ontstond er op Twitter een kleine discussie tussen Marc Reynebeau en Vincent Van Quickenborne over de uitspraak van de rechter die stelt dat het verboden is om foto's te trekken van mensen die een overtreding begaan en dit dan op Twitter te plaatsen.

Voor de mensen die niet twitteren: U moet weten dat dit een beetje common practice is op Twitter. Het gebeurt eigenlijk redelijk vaak dat er melding wordt gemaakt van deze of gene wagen die te snel rijdt, niet stopt voor een zebrapad, etc. Vaak wordt dit geïllustreerd door een foto, zoniet twittert men wel gewoon het kenteken.

Zo ook vorige week: Iemand had een foto gemaakt van een busje van Fabricom (zie foto bij deze blog) en volgend bericht getweet:
' bestelwagen 109-AHR tegen 120km langs rechts voorbij op n60 en tegen 140km door werken '

Vele twitteraars verspreidden dit bericht. Zo ook minister Q, met als commentaar 'Schande'. En die heeft natuurlijk vele volgers. Gevolg voor de chauffeur in kwestie: Hij werd op het matje geroepen.

Aangezien hij zelf een van de retweeters is, is het niet verwonderlijk dat minister Q geen fan is van de uitsprak van de rechter (je signaleert maar wat je ziet en het kenteken is geen private info). Marc Reynebau vindt dan weer dat het niet kan dat een liberaal zo de schending van de privacy verdedigt. Zonder proces worden de overtreders immers aan de virtuele twitterschandpaal genageld.

Tja, voor beide perspectieven valt wel iets te zeggen. Stel: Ik zie iemand die een overtreding begaat.
Mag ik dit zeggen aan mijn collega's? Ik denk van wel want het is een beetje gek te denken dat ik dan een overtreding zou begaan door te vertellen wat ik onderweg heb gezien.

Mag ik het vertellen aan mijn buren? Idem, zou ik zo zeggen.

Mag ik dan aan alle deuren in het dorp gaan aanbellen om te zeggen dat het buske van firma 'Haast en spoed' met nummerplaat 007 XXX te snel reed? Het zou een beetje raar zijn, maar het mag wel, zou ik zo denken. Jehova's gaan toch ook de deuren af om ons De Boodschap te brengen?

Mag ik dit dan in een persoonlijke brief versturen op papier naar alle dorpsgenoten? Wellicht wel, al wordt het een beetje tricky.

Mag ik dit dan doen in een ongepersonaliseerde brief? Neen, denk ik. Want dan is het een krantje dat je ronddeelt. En dan moet je oppassen met wat je zegt (cf. de veroordelingen van het Vlaams Blok).

Als we ons deze vragen stellen, moeten we ons ook afvragen waar twitter zich bevindt. Heeft dat medium meer gemeen met de collega's die je vertelt over je reis naar het werk? Of meer met een krant (eentje met weinig lezers, dan)?

Leuk zeg. In een volgend leven word ik advocaat, dan word je betaald om over zo'n dingen na te denken.

Van uw hobby uw beroep maken, eigenlijk.

In een volgend leven dus. Want nu: Aan de slag met ernstige zaken!

Geen opmerkingen: