maandag 3 oktober 2011

Geen week van de borstvoeding

Ik las dit weekend ergens dat het deze week 'week van de borstvoeding' zou zijn. Nu vind ik daar niets over terug op internet (en zoals u weet: Als google niet bevestigt, is het niet juist). Dus blijkbaar zal ik een oude krant gelezen hebben ofzo (heb je met die papieren dingen).

Zeker nu het geen week van de borstvoeding is, lijkt het me een goed idee iets over borstvoeding te schrijven. Dan is er minder fuzz over en stoot ik minder mensen voor de borst (Easy one, I know).

Hierbij wil ik graag laten weten nogal wat bedenkingen te hebben bij de grote promotie van borstvoeding die momenteel gaande is. Ik voel me eerder voorstander van flessenvoeding. Ik weet dat er vele toffe mensen uit mijn omgeving zijn bij wie dit gevoelig ligt (vooral bij zwangere of pas bevallen vrouwen), maar toch. Flessenvoeding laat, veel meer dan borstvoeding, een eerlijke taakverdeling tussen mannen en vrouwen toe in de opvoeding, denk ik. En dat is maar logisch ook in de hedendaagse maatschappij en arbeidsmarkt. Het starten met flessenvoeding lijkt me een eerste stap in het loskoppelen tussen de automatische connectie Opvoeding-Vrouw. Pas na het wegvallen van deze associatie kan er pas ook op de arbeidsmarkt volledige gelijkheid komen, vrees ik.

Critici antwoorden dan dat de regels van de arbeidsmarkt maar zelf moeten veranderen. Dat mensen die op zwangerschaps- en ouderschapsverlof gaan ook dezelfde kansen moeten krijgen als wie dat niet doet. In theorie ben ik het daar mee eens. Alleen: In praktijk werkt het zo niet. Je verandert niet zomaar (en zeker niet snel) de regels van het spel.

Denk omgekeerd maar aan de regels van het shoppen (om nu binnen de clichés te blijven en een typisch vrouwelijke activiteit te nemen). Dat kan veel efficiënter worden georganiseerd, volgens mij. Bijvoorbeeld al door alle kleren per maat te hangen. En waarom ook niet per prijs (zodat je gemakkelijker binnen je budget kan blijven en je geen tijd verdoet met kleren die boven of onder je budget liggen). Om bij mannen meer interesse te creëren in shoppen, ga je toch ook niet zomaar de regels veranderen (en ja, mannen willen meer efficiëntie bij het shoppen. Getuige de mannelijke oververtegenwoordiging bij het online shoppen en de diepdroevige rokers buiten aan de klerenwinkels in de winkelstraat)?

Of zie ik het helemaal fout?

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Week van de borstvoeding

Van 1 tot 7 oktober is het de week van de borstvoeding. Het Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan en het Federaal Borstvoedingscomité willen van deze gelegenheid gebruik maken om borstvoeding in het zonnetje te zetten.

Wist u trouwens dat er in ons land heel wat organisaties en vrijwilligers zijn die graag op al uw vragen over borstvoeding antwoorden? Bezoek www.borstvoedingnatuurlijk.be en maak u keuze. Zoekt u vooral praktische tips of wenst u gewoon te weten wat nu de voordelen van borstvoeding zijn? Zoekt u meer informatie rond uw rechten als borstvoedende mama of wilt u weten of de materniteit van uw ziekenhuis het “Babyfriendly Hospital” label heeft? U kan het allemaal vinden op de site van de FOD Volksgezondheid.

Michael Tack zei

Dankje voor deze rechtzetting. Misschien moet ik toch iets minder op Google vertrouwen :-).

Iris (MoVaVeDo) zei

Schitterend! En, neen, Michael, bovenstaande reactie komt niet van mij :D

Wat de gelijke taak betreft tussen beide geslachten:
laat moeder afkolven zodat papa ook eens een flesje kan geven (als die daar al voor staat te springen). Alternatieven bij de vleet, hoor! De beste vind ik nog:
baby laten drinken bij mama, en 'n nieuwe luier krijgen bij papa :-)))
En of de papa nuttig blijft! ;-)

Borstvoedende groetjes
Iris

Michael Tack zei

Dag Iris,

Misschien heb je wel een punt. Maar geef toe, er komt wel meer werk bij kijken dat bij een gewoon flesje? Of ben ik het nu al helemaal vergeten hoe dat precies ging (oud worden, hé :-)).

Groetjes,
Michael

Anoniem zei

Ahn die reactie was van mij, maar ik was blijkbaar niet ingelogd.
Maar inderdaad, google heeft niet altijd gelijk!

En ik ben volledig akkoord met Iris, papa's die pampers doen, dat helpt al heel veel ;-)

En herrinner jij je nog wel wat een gedoe het is om al die flesjes te steriliseren??

Ook hier een borstvoedingsfan,
Sara