donderdag 16 juni 2011

No more heroes... (of toch geen aandenken er aan)

Gisteren na een lange werkdag gekeken naar de wedstrijd van de Rode Duivels tegen de USSR in Mexico 86. Die had ik opgenomen en na een dagje opleiding geven aan een exclusief vrouwelijk publiek, was een beetje mannelijke ontspanning meer dan welkom.

Een mens zou nostalgisch worden. Ik weet nog hoe ik als klein ventje stond te wachten tot de spelers van 'de Cercle' en 'de Club' gedaan hadden met de training: Vanderelst, Ceulemans, Mamadou, ... Ooit had ik een schriftje met al hun handtekeningen. Ondanks mijn legendarische zin voor orde en structuur (ahum) ben ik dat schriftje verloren. Achteraf bekeken, erg jammer.

Het verzamelen van relikwieën is me eigenlijk ook op andere gebieden nooit goed gelukt. Zo had ik als 15-jarige het geluk het reünie-concert van the Sex Pistols op Beach Rock te mogen bijwonen. Als grote fan stond ik op de eerste rij. Op een bepaald moment gooide Johny Rotten zijn handdoek in het publiek. Na heel wat duw- en trekwerk had ik een stuk van de handdoek bemachtigd. Mijn T-shirt, die was ook in stukken gescheurd. Fier als een gieter hing ik de halve handdoek boven mijn bed. Na een tijdje heeft mijn moeder die weggedaan ('Zo'n vuil stuk handdoek'). Ook heel jammer, achteraf bekeken.

Maar blijkbaar ben ik niet de enige: Ook Clement Peerens heeft zoiets voor gehad. Met een andere Sex Pistol dan nog wel, getuige het volgende liedje:

Ik had nen assenbak van sid vicious,
deur hem persoenlek me ne zwarte viltstift in zevenenzevetig gesinjeejrt, hmm
da was iet ongeloefelek da was echt iet delicieus,
mor dad edde gij noeit g’apprecieerd
Da was moan eilige groal, da fulfilde lots van mijn persoenleke wishes, mor gij het die compleet vereneweerd.

want gij, gij hed dien assenbak afgewasse,
me een stoale spongske en me wa cif
ik hoer u nog zegge ge meugt gerust zijn cif da mokt gin krasse
alleij ni zwaanze astemblief
en as ultiem bewijs van een totoal gebrek on klasse, hedde nog geroepe kom is kijke hij is wer just gelak as nief, gelak as nief, gelak as nief

noemde gij zoeiet gelak as nief?
alleij
gelak as nief
noemde gij da
gelak as nief?
gelak as nief!!

alleij ni zwaanze astemblief




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zou het kunnen dat je het toevallig misschien eens verloren bent-ondanks je legendarische zin voor orde en struktuur?En dat het niet je moeder is die het weggedaan heeft?

Michael Tack zei

Ik ben er inderdaad heel zeker van. Al durf ik ook te bekennen dat ik heel soms al eens iets spontaan verlies... :-)