maandag 12 september 2011

De oude zakken en de jeugd van tegenwoordig

Toeval of niet, de voorbije weken deden een aantal mensen hun beklag over 'den jammerlijken toestand van den jeugd van heden ten dage'. Wellicht doen ze dat omdat ze vinden dat ik tegenwoordig ook tot die oude garde behoor en omdat ze denken dat . Of dat effectief zo is met mijn 30 jaren, dat laat ik in het midden. Feit is alleszins dat ik me meer met die 'jeugd van tegenwoordig' identificeer dan met de oude zakken.

Daarenboven worden die klachten over de jeugd niet aan hen persoonlijk overgemaakt. Waardoor ze zich niet kunnen verdedigen. Daarom, jong van hart zijnde, dien ik de oude garde graag van antwoord:

- De jeugd van tegenwoordig heeft geen discipline meer.
En dat is een verwijt van de babyboomgeneratie a.k.a. de mei-68'ers?

- De jeugd van tegenwoordig kan niet meer spellen.
Dat probleem wordt opgelost: Er zal wel een App worden ontwikkeld waarbij je geschreven tekst kan scannen met je smartphone en die je zal aangeven waar de fouten staan. Dus beter uw energie stoppen in die tWie schrijft er nu nog op papier, trouwens?

- De jeugd van tegenwoordig weet niets meer van buiten. Zonder Google geraken ze nergens meer.
Wij zijn erg jaloers op uw kennis van de Catechismus. Het heeft u wellicht ver gebracht. Nu zoek ik even op welke strategie na de beurscrash het best heeft gewerkt. Misschien kunnen we er nog iets uit leren.

- De jeugd van tegenwoordig is gewoonweg dom. Geen greintje gezond verstand.
Alle onderzoek wijst er op dat de jeugd slimmer en slimmer wordt. Onder andere dankzij het gebruik van multimedia. De oude knarren hebben dit ongetwijfeld al geleerd uit hun boeken (en kunnen het geleerde letterlijk debiteren), de jeugd raad ik aan eens te googelen op 'Flynn effect' om hierover meer te leren.

- De jeugd van tegenwoordig is slecht opgevoegd. Heel slim om dit te verwijten aan de jeugd.


Zo, dat is dan weer even rechtgezet.

Forever young (at heart).






Geen opmerkingen: